Топ 7 причини да правим йога, включително и през бременноста

Всички сме чували колко е хубаво да се практикува йога.  Някои от нас дори знаят, че Йога на санскрит означава Единство и че тази древна мъдрост ни помага да обединим тяло, ум и дух в едно хармонично, блажено и осъзнато цяло. Чували сме също, че тя ни учи да свързваме движението с дишането, осъзнавайки тялото, емоциите и мислите си, че извайва фигурата, успокоява ума и изостря интуицията ни. Изобщо, йога работи както на чисто физическо ниво, така и по фините ни нива и  директно ни свързва в контакта на Вселената.

Защо обаче да практикуваме йога по време на бременност? Особено след като с всяка изминала година проучванията позволяват все повече спортове на бременните- очакваме скоро да ги пращат на конни състезания и мотокрос Шегата настрана, краткият отговор е: защото йога сякаш е измислена за бременните! И ако все още не сте напълно убедени и се чудите защо пък точно йога (а не мотокрос), ето ви поне 7 причини:

1. Развива сила, гъвкавост и издръжливост

Истината е, че телата ни се променят непрекъснато и без да сме бременни. Но по време на бременност, за относително кратък период, тялото ни претърпява бум на ускорени процеси – хормонални, физически, емоционални и има нужда от повече сила и енергия, за да се справи с всичко това. Пренаталната йога ни помага да преминем през тези промени чрез безопасни и подходящи пози и упражнения, които едновременно разтягат и подсилват мускулите и сухожилията ни, особено тези на тазовото дъно, кръста, гърба и раменете, натоварени най-много от нарастващата тежест.

   2.  Поддържа баланс и хармония

Въртележката от хормони и нарастващото бебе вътре в нас поставят сериозни предизвикателства пред чувството ни за баланс във всякакъв смисъл – както физически, така и емоционален. Тук йога отново идва на помощ – чрез пранаяма (техниките за дишане) и фокусирането върху дъха си по време на всяка асана, ние се научаваме да намираме фин баланс и хармония както на постелката, така и извън нея. Дишането помага на мозъка да мисли, на сърцето да чувства и на стомаха да работи. А според йога (и научно доказани проучвания) дишането е най- простият, бърз и ефективен метод да променим начина, по който се чувстваме във всеки един момент.

3. Облекчава неразположенията 

Както знае всяка жена, минала през този вълнуващ период, изпълнен с радост и трепетно очкване, той може да е свързан и с някои неразположения, като гадене, болки в кръста и гърба, безсъние, задържане на течности и подуване, разширени вени, киселини, рефлукс, констипация, депресия и т.н. Разтягайки и тонизирайки мускулите, йога асаните ефективно раздвижват кръвта и лимфата ни, което намалява подуването, а дълбокото дишане снабдява с кислород бебето и собствените ни тъкани. Също така, вътрешните ни органи се масажират и кръвоснабдяват, а жлезите с вътрешна секреция се хармонизират незабелязано и почти чудодейно. Освен това йога подпомага храносмилането, метаболизма и имунната система и има свойството да ни свързва с нашето тяло и истинските му нужди, което автоматично регулира апетита и не позволява прекомерно покачване на теглото, което обикновено е причина за повечето споменати дискомфорти. Болките в гърба и кръста се облекчават чрез щадящи и ефективни асани и релаксиращи техники, а съчетанието с медитация премахва депресията и безпокойството. Както забелязвате, йога работи на всички фронтове едновременно, как да не я обичаш!

4. Успокоява нервната система

Както вече стана дума, дълбокото дишане е ключов момент за регулиране на нашето физическо, емоционално и умствено състояние. Наред с асаните, правилното дишане и медитацията позволяват на нервната система да премине към парасимпатиков режим, който отговаря за релаксацията и чувството на спокойствие. Това пък от своя страна премахва стреса и тревожните мисли, дарява ни едновременно с енергия и душевен мир, повишава яснотата на ума, подобрява съня, регулира кръвното налягане и сърдечния ритъм. Изобщо, йога ни учи на позитивно мислене, смирение, живеене тук и сега, приемане без очаквания, с любов и мъдрост.

5. Подготвя ни за раждането

Йога ни учи да приемаме и обичаме телата си (и всичко останало) такива, каквито са, осъзнавайки както техните граници, така и тяхната природна сила и мощ. По време на раждане това умение да се свързваме с нашата естествена женска природа е от изключително значение. Когато сме уплашени или ни боли, ние автоматично се стягаме, а това от своя страна увеличава хормоните на стреса кортизол и адреналин и намалява хормоните на раждането окситоцин и ендорфин. Получава се един затворен кръг от страх- напрежение- болка- страх, който блокира родилния процес и усилва болката. Точно тук идва на помощ дълбокото, осъзнато дишане в йога, което помага на тялото да се отпусне и успокои, и ни учи да се чувстваме „комфортно в дискомфорта”. Вдишвайки, осъзнаваме и разпознаваме напрежението, което изпитваме. Издишвайки, го пускаме да си отиде с всеки следващ дъх.

6. Свързваме се с бебето си

Независимо дали ще изберем да посещаваме клас по йога за бременни или ще практикуваме вкъщи с DVD или youtube, това е време, което ще отделим само за себе си и своето бебе- приятен начин  да се откъснем от забързаното си ежедневие и да се свържем с детето си поне за половин или един час на ден. Йога трябва да ни носи удоволствие и да бъде нашата награда, а не поредния ангажимент в графика ни. Тя ни дава прекрасна възможност да забавим темпото и да насочим цялото си внимание и любов навътре към себе си и чудото, което расте в нас.

7. По- здрава майка, по- здраво бебе, по- леко раждане

Проучванията показват, че за жени, практикували йога по време на бременност е по-малко вероятно да родят преждевременно или да родят бебе с ниско тегло. Освен това те имат по-ускорено и безболезнено раждане и се възстановяват по- бързо след него. Физиологията на раждането изисква от мускулите на таза и корема както да се стягат, така и да се разтягат много добре – точно това, което се случва в йога. Също така асаните помагат на бебето да заеме най- правилна предродилна позиция в утробата, както и съдействат за неговия физически и емоционален комфорт. Като резулат от всичко това имаме по- здрава и жизнена майка и следователно по- здраво и жизнено бебе.

И за финал, преди да се втурнете към постелките си, едно предупреждение: Ако сте бременна и не сте практикувала йога досега, моля изчакайте първия триместър, и започнете след 12-13 седмица. В случай, че сте практикували, можете да продължите с повишено внимание и намалено темпо. И най- важното- с много наслада и любов към себе си, към своето прекрасно бебе и към този изумителен шедьовър на Природата –  вашето тяло!

Статията написа за читателите на ЧАКРА Олга Карамфилова- инструктор Йога за бременни, дула и бъдеща акушерка.

Оставете Коментар